недеља, 26. јул 2015.

UBER

UBER


To je ime koje se često pominje u poslednje vreme. Nekome se diže kosa na glavi pri pomenu tog imena, a neko jedva čeka da se (konačno) pojavi i u Srbiji.

Uber car



ŠTA JE UBER?

Uber je kompanija nastala u Sjedinjenim Američkim Državama koja nudi taksi prevoz putem aplikacije za „pametne“ telefone (smartphone), gde se vožnja zakazuje i plaća on-line. Potencijalni vozač sa sopstvenim vozilom se prijavi na sajt Uber-a. S druge strane je korisnik kome treba prevoz, koji preko aplikacije određuje rutu gde se vozi, sa kojim vozilom, a aplikacija mu automatski sa računa ili sa platne kartice onlajn skida sumu vožnje. Aplikacija omogućuje da se vozači ocenjuju od strane putnika (ocenjuju se i putnici od strane vozača), da se pišu komentari i recenzije, dele se ocene za ljubaznost, profesionalnost i kvalitet vožnje. Ovaj model su prihvatile i druge veće i manje kompanije, ali Uber je ostao najveći i najpopularniji.

Protesti u Francuskoj
Ova kompanija danas  vredi 40 milijardu dolara, posluje u 56 država, i više stotina gradova u svetu i ima prihod od više od 10 milijardi dolara. Negde je dočekana sa fanfarima a negde su otpori posebno taksista i rent a car agencije veoma veliki. Poslednji sllučaj se desio u Parizu i u drugim gradovima u Francuskoj gde su taksisti žestoko protestovali naznakama da će vlada da dozvoli da se Uber registruje. Žestok otpor se očekuje i u Srbiji gde se "šuška" da će se uskoro pojaviti.Da pogledamo neke prednosti i nedostatke

PREDNOSTI:
Za putnike:
  • Ne mora da se čeka i juri taksi ili da se gužva u gradskom prevozu. Na telefonu se vide najbliža vozila tako da je čekanje svedeno na najmanju meru. Treba samo aktivirati aplikaciju i sačekati malo.
  • Vožnja Uberom je jeftinija od vožnje taksijem za istu udaljenost.. Cena vožnje nije fiksna, zavisi od brzine vožnje, udaljenosti, vremena provedenog u vozilu, doba dana ili godine (skuplje je noću, u špicu, za praznike, nedeljom, zimi, leti...).
  • Pošto je plaćanje preko kartica, nema natezanje oko kusura i ostavljanja nepolaniranog bakšiša zato što taksista nema sitno
  • Uber ima sistem ocenjivanje vozača tako da može da se odabere sa kim se putuje i ko vozi
  • Upoznavanje novih ljudi. Neko voli da upoznaje nove ljude, taksisti su manje više svi isti, a kada se iznajmi rent a car vozilo vi ste sami sa sobom
  • Ljubaznost - vozači Ubera su obično ljubazniji od svojih taksi kolega, posebno onih koji voze za fiksnu platu i nije im bitno koliko vožnji u danu imaju

Za vozače
  • Fleksibilnost - Uber vozač može da vozi koliko hoće, ako je umoran ili mu se ne vozi samo isključi aplikaciju. Taksisti moraju da voze odrećenu satnicu čak i ako su umorni ili ne vozi im se noću.
  • Uber vozači naplačuju svoje usluge on-line tako da je smanjena opasnost od pljačke
  • Vozač sam bira ture. Ako iz bilo kojeg razloga neće da ide na određenu destinaciju lako je odbije.
  • Dobra zarada. Ovo je dvosmerno, vozač ima dopunsku zaradu a putnik štedi
  • Nema šefa koji gnjavi, naređuje i maltretira.

NEDOSTACI I OPASNOSTI
 Za putnike
  • Uber vozač nije profesionalan vožač (ne mora da ide na redovne zdravstvene preglede i da ima nula promila alkohola u krvi)
  • Uber vozač koristi svoje vozilo i ne mora da ide na tehnički pregled
  • u slučaju saobraćajne nesreće, mušterija štetu naplaćuje kroz privatnu tužbu, a ne kroz osiguranje vozila
  • neretko se dešavaju i incidenti i kriminalne radnje, napadi na putnike, silovanja, kidnapvanje putnika, krađe i slično.
Za vozače
  • Lako otkazivanje vožnje može da pravi probleme ako vozilo dođe a putnik otkaže vožnju u poslednji čas. Isto važi i u obratnom slučaju.
  • vozač mora sam da se brine o popravkama i oštećenjima. Taksi udruženja nekada učestvuju u ovim troškovima.
  • nema bakšiša. U Uberu nije dozvoljeno uzimati bakšiš, kompanija je vrlo stroga po tom pitanju

Lutisti uništavaju mašine koje im
oduzimaju radna mesta
Najveća negativna strana je ona zbog čega su otpori tako veliki, gubitak radnih mesta. Taksiranjem se bave i ljudi koji su već izgubili svoja radna mesta u ranije propalim fabrikama, a sada im tehnologija ugrožava i ovaj posao. Taksiisti i rent a car agencije su dosta investirali u nova vozila uzeli  kredite pod strašno nepovoljnim uslovima i kamatama i sada je njihov rad ugrožen.

 O tome država treba da vodi računa i da bude obazriva sa uvođenjem kako Ubera tako i drugih sličnih firmi i aplikacija.

Možda još nije došlo vreme za Uber u Srbiji.


1 коментар:

  1. Uberu su na Balkanu zatvorena vrata. Država u sprezi sa taksistima je odlučila da ne dozvoli da se ova kompanija "nastani" ovde. A to znači veće cene i upućenost na taksi lobi. Jedino ko može taj lobi i monopl da razbije su rent a car agencije i kombi prevoznici koje bi trebalo da samo malo smanje cene i da budu konkurentne. Oni imaju vozila i iskustvo

    ОдговориИзбриши